Wednesday 1 July 2015

Salt Body Scrub and Sugar Face Scrub


Sekarang ni aku memang tengah gila buat scrub sendiri..Daripada rujuk encik Google di internet, sekarang try pula buat resepi gaya sendiri..haha..memang best bereksperimen cara begini! 

Isnin lepas aku buat 2 lagi jenis scrub..scrub muka dengan menggunakan gula dan scrub badan dengan menggunakan garam. Baunya pun boleh tahan sedap jugak! 

Scrub Muka Lavender Kulit Kayu Manis

Aku guna :

1) Gula perang (Sukatannya aku ikut botol kecil yang aku nak guna untuk isikan scrub itu nanti)

2) Minyak Kelapa Dara Organik (Aku bubuh lebihkurang 8 sudu besar. Bergantung juga
    pada banyak mana gula korang, agak² suka scrub yang basah dan lembap, bubuh lebih sikit )

3) Perahan Lemon Segar (Kurang dari setengah biji, nak setengah biji pun boleh)

4) Madu Organik (lebihkurang 1 sudu besar)

5) Serbuk Kulit Kayu Manis (aku bubuh 1 sudu kecil makan)

6) Lavender Essential Oil (aku bubuh lebihkurang 15-20 titik)

Gaul²kan ia di dalam mangkuk kaca sehingga sebati dan bubuhlah dalam bekas yang kedap udara.

Scrub Badan Minyak Badam (Hormone Balance)

Aku guna :

1) Garam Pink Himalaya (1/2 daripada bekas yang aku guna)

2) Coarse Sea Salt (Portugese) (1/4 daripada bekas yang aku guna)

3) Epsom Salt (1/4 daripada bekas yang aku guna)

4) Extra Virgin Olive Oil (agak² kelembapan bagaimana yang diinginkan)

5) Essential Almond Oil (20 titik)

6) Blend Oil-Hormone Balance (10-15 titik)


Gaul²kan ia di dalam mangkuk kaca sehingga sebati dan bubuhlah dalam bekas yang kedap udara.

Secara peribadi, untuk scrub badan aku lebih gemar menggunakan garam daripada gula, walaupun kulit aku jenis kering.. sebabnya? Seronok je bila menyental badan dengan garam ni.

Perlu diingatkan, jangan gunakan scrub garam ni semasa bercukur takut pedih nanti..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts