Friday 22 May 2015

Akasia Potpourri


Aku nak crite sikit... Hari tu lah kan..aku ikut suami ke Kepong. Suami aku nak ke sebuah kedai percetakan untuk bertanyakan sebutharga untuk projek kat NKRA. Maka terpandanglah akan aku pokok² kat seberang jalan nun.. Pokok ni memang biasa kita lihat. Cuma tak tahu apakah namanya. Cuba korang tengok gambar kat atas tu..mesti pernah tengok bunga dan buahnya kan? Bunganya berwarna kuning. Cari punya cari kat google, rupa²nya Pokok Bunga Akasia nama diberi.

Melihatkan sifat buahnya (seperti daun kering yang berombak-ombak) itu, maka aku terus terfikir apakah ianya sesuai untuk dibuat potpourri? Aku pun tanpa berfikir panjang, terus je kutip buah pokok tu yang masih ada di ranting dan terus memasukkannya ke dalam plastik..heee..

Di rumah dan di pejabat pula, aku sebok 'meng'google cara² untuk membuat potpourri.. Macam² version ada.. Merendam dengan pewarna makanan adalah experiment yang aku jalankan.. Boleh ke tak, ekk? Maka aku pun merendam buah akasia tersebut selama satu hari ke dalam 4 buah bekas yang berasingan mengikut warna² makanan yang telah aku pilih. Setelah itu, aku cuci dan keringkannya selama beberapa hari...


Kulit kayu manis, cengkih dan buah pala merupakan ANTARA agen penyerap pewangi yang agak baik (menurut encik googlelah). Maka di dalam botol, aku titiskan beberapa titik Fragrance Oil aroma Sandalwood dan Kenzo Flowers ke atas kulit kayu manis dan bunga cengkih tersebut. Kemudian, aku goncang²kan ia sehingga sebati dan akhir sekali aku masukkan bunga dan biji akasia yang ada. Gaul²kan ia... tutup rapat² dan letakkan di tempat yang gelap. Botol tersebut hendaklah sentiasa digoncang² untuk satu minggu yang pertama.


Inilah Potpourri Akasia ilham aku..... :-)



Setelah hampir 3 minggu di dalam botol, aku keluarkan ia dan letak ke dalam dulang. Seterusnya aku tambahkan beberapa helai daun bay kering dan titiskan lagi beberapa fragrance Sandalwood dan Kenzo Flowers ke atas potpourri tersebut. Kali ini, aku turut menambahkan beberapa titis Kaffir Lime Essential Oil pula. Kombinasi bauan tersebut menarik juga aku rasakan! Gaul²kan ia menggunakan tangan dan masukkan kembali potpourri tersebut ke dalam balang bertutup rapat.

Apabila potpourri mencapai tahap 6 ke 8 minggu, barulah ia boleh digunakan, samada untuk diletakkan di atas meja dalam bekas terbuka, samada untuk diletakkan di sudut katil, buat uncang potpourri pun boleh... gantunglah kat mana² yang korang suka..dalam kereta...dalam almari pakaian....dan sebagainya... :)


No comments:

Post a Comment

Popular Posts